Filmkritika: AVATAR - avagy az évtized legnagyobb átverése

Meg lett vezetve a nép, mint annak a rendje! Ékes példáját láthattuk annak, hogy megfelelő marketinggel, és hype-pal, a sz*rt is megetethetjük az emberekkel. Ráadásul úgy, hogy mindez fel sem tűnik nekik (sőt még szét is kenik kicsiny szájuk körül, és ujjukról is lenyalogatják a maradékot). Mert sajnos James Cameron, a "12 évig érlelődött", és "fűű ez nagyon 3D" dumájával átvert mindenkit, mint azt a bizonyos barnát a palánkon!

 /Mint láthatjátok egy részt már ki is húztam az írásból, eltelt egy pár hét mire folytatni kezdtem ezt a bejegyzést, és már egy kicsit lenyugodtam! :)/

Avatar. Nem mostanában találkoztam először ezzel a címmel, mely mellett James Cameron neve díszelgett. Eleinte teljesen hidegen hagyott. Úgy voltam vele, majd ha kész lesz, akkor foglalkozok vele. Szépen lassan elérkeztünk 2009-2010-hez. Indult az Avatar kampány. Jöttek a trailer-ek, screenshot-ok, meg a hírek. Mindenhol azt lehetett olvasni, hogy hűde baba lesz. Meg full 3D. De a történet is eposzi lesz. Szépen apránként kezdték érlelni bennem, hogy vazze, itt vmi jó dolog kezd kialakulni.

Megkezdődött a Mo.-i premier. Blogokon, fórumokon csak azt lehetett olvasni, hogy OMFG ("Oh My Fucking God - akik nem tudnák minek a rövidítése) ez "nagyon film" lett. Talán csak az fn.hu-n olvastam róla negatív kritikát. Ismerősöktől, rokontól jöttek a visszajelzések, hogy ezt muszáj megnézni, főleg IMAX-ben. Hogy olyan látvány van benne, hogy becsokizol. Igaz, már ekkor kaptam olyan infókat, hogy a sztoritól ne essek hasra, de azért élvezhető.

Ennyi információ tükrében, nem volt kérdés, hogy lefoglalok egy helyet az IMAX-ben és átadom magam ennek az alkotásnak. Hááát, a végeredmény számomra felemás volt (és nagyobb rész volt a csalódás)!

Istenuccse' direkt nem kőkritikusan ültem be a filmre, élvezni akartam a filmet, jól szórakozni. De nem tudtam!!! Az eleje kimondottan tetszett, főleg a látvány: az űrállomás térbeni kibontakozása, valamint a rövid first person-os kameramozgás nagyon bejött. Reméltem, hogy sok ilyen lesz még a filmben (hát nem volt). A történet igazából nem kötött le, belefeledkeztem a látványba. Aztán, ahogy telt-múlt az idő, hozzászoktam a látványhoz és onnantól már-már unatkoztam.

És hogy miért nem voltam elájulva a történettől? UNALMAAAS, SABLONOOOS, EZTETMÁÁRLÁTTAM!!! Láttátok a Pocahontas c. rajzfilmet??? Dettó ugyanaz!!! Csak itt az indiánok helyett kék földönkívüliek vannak, a hódító európaiakat meg maga az emberi faj képviselte. De az itteni képen is láthattok erről némi bizonyítékot (katt rá a nagyobb felbontásért)! :) Nem azt mondom, hogy minden filmnek fel kell találnia a spanyol viaszt, meg hogy nem lehet lopni, de kérem, azért ha már ennyi ideje volt rá Cameronnak, akkor legalább egy pici fordulatot, vagy csavart tegyen már bele!!! Főleg attól ment fel pumpa bennem (nem azért mert a WC mellé ültem), hogy a többség csak úgy áradozik, hogy "vááá ilyen jó filmet még nem láttam, qrvajó volt a története!" Na, azért ennyire ne szálljunk már el tőle, ha lehet!

Az egész film egy hatalmas techdemo, semmi több. Megmutatták mire is képes a 3D, néhány jelenetnél direkt éreztem, hogy ez a szakmának lett berakva, hogy villogjunk. Elismerem, hogy csodálatosan megalkották azt a bolygót a legapróbb fűszálig (szó szerint), de ennyi az egész és nem több. Cameron szépen összeillesztette a szokásos hősi mesék történetszálait és a kreativitás, valamint meghökkentés minden apró jele nélkül az arcunkba vágta egy csecse díszítésbe burkolva.

Az akciójelenetek lehetnek látványosak, vagy izgalmasak, jobb esetben mindkettő. Hát az Avatar akciójelenetei látványosak voltak, de számomra annyi izgalmat rejtettek, mint a Molnár (Shift+ő) Anikó megjelenései a Fókuszban. Pl. a Transformers 2 akciójelenetei, a látvány mellett, tudott annyi izgalmat gerjeszteni bennem, hogy a popcorn is kiesett a számból. De az Avatar esetében inkább csak bámultam ki a fejemből, hogy "aha oké, nyíllal lövi a fém repülőt, biztos átmegy rajta, ... mikor lesz mááááár végeee"!!! A karakterek meg annyira semmitmondóak voltak, én egyikkel sem tudtam azonosulni.

Mindezek ellenére nem bántam meg, hogy kiadtam 1800 Ft-ot a jegyért (bár leginkább az IMAX hatás miatt mondom ezt, az Avatar csak utána következik az érvek között) és egyébként én is azt mondom, hogy ezt a filmet 3D-ben MEG KELL NÉZNI. Sőt, annyi piros pontot be is írtam Cameronnak, hogy gratula, amiért elindított egy új mozis forradalmat és sikerült neki újra divatba hoznia a mozizás élményét. De csak egyet kérek. Az a pici, egészséges kritikai szemlélet ne vesszen már ki belőlünk! Lehet jól szórakozni az Avatáron, lenyűgözhet a látvány, a színek vagy az a világ, amit Cameron létrehozott (bár aki játszott a Final Fantasy X-el, annak ismerős lehet Pandora világának színei, flórája és faunája - meglátásom szerint egy-pár lényt mintha kajakra onnan loptak volna), de ne gondoljuk már azt, hogy ez minden idők legjobb filmje. Mert korántsem az, egy lapos kis sablonos történet mindössze, csicsamicsa piros-zöld celofán mögé rejtve!

Azért annak örülök, hogy az Avatar csak technikai díjakat kapott az idei Oscaron, mintha egy kicsit engem igazolna... :)