Sorozat ajánló (Dead like me, Firefly, My name is Earl)

Hollywood válságban van! Nem fénylik már úgy dicső glóriája, mint a ’90-es években. A nézőket már nem kötik le túlzottan az agyzsibbasztó robbanások, valamint a lapos, kiszámítható cselekmények CGI trükkökkel megspékelve. A hollywood-i filmstúdiókat a profit növelése sarkallja az egyre nagyobb kiadásokkal még nagyobb bevételek bezsebelésére, ami valljuk meg a filmművészet rovására megy. Új divat terjedt el világszerte, a nézők ismét a televízió felé fordultak, de még a kritikusok is. Kult-sorozatok láttak napvilágot, melyek váratlan fordulatai, tartalmasabb látványvilága, történetvezetése és mondanivalója jobban kielégítik a nézők szükségleteit, mint a mai mozifilmek.Hála az égnek, a magyar kereskedelmi (és közszolgálati) csatornák felismerték ezt az új fordulatot és amerikai siker-sorozatokkal bombáznak minket majdnem minden nap. A Lost, 24, Született feleségek, A szökés, Ed, Dr. House, Grace klinika vagy a Csillagközi romboló (de még sorolhatnám) nagy sikernek örvend idehaza is, viszont összeszámolni is sok idő lenne mennyi remek sorozat nem jutott el (még) ide a Kárpát-medencébe. Most néhányat (rögtön 3at) ezek közül szeretnék bemutatni a kedves olvasónak, amolyan kedvcsináló gyanánt. Hétről-hétre mindig más sorozatot igyekszem bemutatni. (És próbálok minél kevesebb spoilert lelőni!)

 

Elsőként következzen a mindössze két évadot megélt Dead like me (2003-2004) című frenetikus fekete komédia, amit a Cool Tv képernyőjén is láthattunk. Főhősünk Georgia „George” Lass (Ellen Muth), egy 18 éves lázadó, cinikus, sötét humorú lány, akit a pilot (ugye a Ponyvaregény óta ez a kifejezés nem ismeretlen) 12. percében agyon üt a MIR űrállomásról leszakadó WC-űlőke. Tragikus, de inkább vicces! De ne féljünk, főhősünk nem válik csak narrátorrá, mint a Született feleségek Mary Alice-e, hanem sajnos be kell állnia a köztünk élő kaszások közé, azzal a nemes feladattal, hogy az erőszakos halált elszenvedő szerencsétlenek lelkeit tovább segítse oda, ahová menniük kell. A kaszások haláluk után új testet kapnak (így nem ismeri fel őket senki), de mivel kvázi élők maradnak, lakásra, és persze pénzre is szükségük van, amiből étkezhetnek, mert a lelkeket nem pénzért segítik a túlvilágra (ezeket az anyagi javakat vagy az elhalálozott személyektől lehet beszerezni vagy el lehet menni dolgozni másodállásban).
A kaszás munkára nem lehet nemet mondani, mivel annak komoly következményei vannak; csak megkapják egy post-it címkére felírva az elhalálozó személy nevének egy részletét (amely tovább nehezíti a munkát), és az időpontot, helyet és már menni is kell átsegíteni a személyt a túlvilágra. Ami a  sorozat igazi varázsát adja, az George, aki iszonyú cinizmussal szemléli a másvilágot. Íme egy George-idézet, mielőtt becsapódik a zéró G-s WC-ülőke:
 
„Azt mondják, az életed lepereg a szemed előtt, mikor meghalsz. Ez talán igaz, ha halálos beteg vagy, vagy nem nyílik ki az ejtőernyőd. De ha a halál lesből támad, csak egyvalamire tudsz gondolni... B***** meg!”
 
Tovább követhetjük George családjának életét is (George húga úgy próbálja feldolgozni nővére halálát, hogy WC-ülőkéket kezd gyűjteni), valamint azt, hogy George hogyan próbálja feldolgozni a felnőttéválás ezen, kissé megnehezített folyamatát. A sorozatnak van egy sajátos drámai kicsengése, amellett egyfajta bája, amit a körbeölelő fekete humor tesz feledhetetlenné (egy banánhéj is lehet halálos). Mindenkinek bátran ajánlom, mind a két évad beszerezhető DVD-n a netes boltokból. További szereplők: Rube (Mandy Patinkin - Gyilkos elmék) Mason (Callum Blue), Daisy Adair (Laura Harris), Roxy Harvey (Jasmine Guy) valamint Betty Rhomer (Rebecca Gayheart).
 
Rossz idők jártak a sci-fi sorozatokra, ami talán mostanság kezd helyreállni (gondolok itt pl. a Csillagközi rombolóra, bár már az sem olyan mint az elején). A Star Trek sorozatokról már az összes bőrt lehúzták, a Babylon 5 véget ért, a Farscape is megszűnt, az Andromeda meg a többi B-kategóriás valami pedig finoman szólva gyenge, mint a tavaszi lepkefing (és még akkor a Csillagkapuról nem is beszéltem). 2002-ben úgy tűnt, mégis van még remény. Egy új sorozattal állt elő a FOX tévécsatorna, ami a Firefly nevet kapta. Sajnos ez a sorozat sem húzta sokáig, mindössze 14 részt élt meg (2002-2004) valamint egy egész estés mozifilmet (Serenity). Nézettsége ugyan alacsony volt, mégis hatalmas rajongótáborra tett szert rövid pályafutása alatt, ráadásul még egy Emmy díjat is kapott a speciális effektusok kategóriában. Mo.-n a Viasat 3-on volt látható.
Joss Whedon, a Firefly kitalálója - ő a felelős a Buffy és Angel sorozatokért is – egy „űrwesternt” álmodott meg, ami egyben magán viseli az akció, a kaland, a fantasy és a sci-fi jegyeit. Aki ismeri a Cowboy Bebop című anime-sorozatot, annak ismerős lehet a Firefly hangulata. Az időpont a 2500-as évek, a lezajlott polgárháború után, a Szövetség került ki győztesen és akik nem kedvelték a központi irányítást azok a peremvidékre kényszerültek, ahol a technikai fejlődés megállt. Az alkotók nem akartak túl futurisztikus technoarzenált felvonultatni, az amerikai történelem elemei köszönnek vissza futurisztikus környezetben, pl.: az amerikai polgárháború, a vadnyugat elemei. Kifejezetten üdítő, hogy bár léteznek lézerfegyverek is, az emberek továbbra is inkább a lényegesen olcsóbb és egyszerűbb lőfegyvereket használják. Nincsenek idegen fajok, minden ütött-kopott, és végre egy sorozat ahol van WC az űrhajón. Az egyik kedvenc idézetem:
 
Wash: „Médium? Ez úgy hangzik, mint valami science fiction.”
Zoe:„Drágám, egy űrhajóban élünk.”
Wash: „Hogy jön ez ide?”
 
Az emberiség két utolsó földi nagyhatalma az USA és Kína volt, az ő kulturális hatásaik a legerősebbek (ezt például jelzi az is, hogy káromkodni kizárólag kínai nyelven szokás - ami amellett, hogy hangulatos, legalább a csatorna cenzorait sem hozta izgalomba), de emellett sok más kultúra maradványai is jelen vannak. Főhőseink nagyrészt a háború veszteseiből állnak, egy csempészhajón próbálnak megélni alkalmi munkákból, és valahogy elkerülni a szövetségi erőket. Mind a kilenc főszereplő, emberi hibákkal bőven ellátott alakok, akik bár egymásra vannak utalva, finoman szólva nincsenek felhőtlen viszonyban. /Malcolm Reynolds – a kapitány (Nathan Fillion), Zoe - katona (Gina Torres), Wash - a pilóta (Alan Tudyk), Inara – a társnő (Morena Baccarin), Jayne – a zsoldos (Adam Baldwin), Kaylee – a gépész (Jewel Staite), Simon – a doktor (Sean Maher), River – a doktor húga  (Summer Glau - ő Cameron a Sarah Connor Chronicles-ből) és Book – a lelkész (Ron Glass)/.
Mindenkinek van valami titok a múltjában, mégis River tudathasadásos karaktere a legtitokzatosabb, valamiért a Szövetség nagyon keresi (bátyja szöktette meg), de hogy miért is, az csak a filmben derül ki. Pisztolyropogtatás, kulturális keveredés, titkok, sok-sok humor, realitás (a karakterek viselkedésében és a történetben is), country-izű dallamok, ezek jellemzik a Firefly sorozatot. DVD-n szintén beszerezhető, sajnos magyar felirat nélkül.
 
Végül egy nagy sikernek örvendő, még mindig futó(!) sitcom-ot (szituációs komédia) ajánlanék, ami nem más mint a My name is Earl (2005-????). Főhősünk Earl Hickey (Jason Lee – Jay és Néma Bob filmek), aki egy gátlástalan, piti szélhámos (egy igazi suttyó), aki mindennap valami rosszban töri a fejét, de egy nap rámosolyog a szerencse és 100000 dollárt nyer egy kaparós sorsjeggyel, ám azon nyomban el is üti egy autó (és még előtte az asszony is elhagyta). Ám, ő nem hal meg - mintahogy az oly divatos manapság a sorozatokban -, hanem a kórházban lábadozva, a Carson Daly talkshow hatására, megvilágosodik. Egy szó lebeg előtte: karma. Rájön, hogy előbb jó dolgokat kell tennie, ahhoz hogy vele is jó dolgok történhessenek. A keleti filozófia tanítását követve, ír egy száz bűnből álló listát (csak egy példa a listából: „Elloptam egy kocsit egy féllábú lánytól”), és elhatározza hogy akár a százezer dollárját is felhasználva, de jóvá teszi ezeket a bűnöket.
Minden új részben egy korábbi csínytevést tesz jóvá Earl, néha igen meglepő módon. Jason Lee mellett olyan színészeket vonultat fel a sorozat, mint például Jaime Pressly (Jack és Jill) aki sorozatnyelven élve remek „eyecandy” vagy Ethan Suplee (Amerikai História X), aki autentikusan alakítja Randy-t, Earl kissé lassú felfogású testvérét. A poénok néha hihetetlennek tűnnek, de ezek nem gyakoriak, sőt némelyikük kifejezetlen mulatságos, sokkal több az úgymond visítós poén. Szerencsére nem cövekeltek le csupán a humornál az alkotók, hála a remek flashbackeknek, megismerjük a szereplők igazi énjét és hátterét, sikerül elmélyíteni a karaktereket, valamint a köztük húzódó kapcsolatrendszereket (pl.: Earl és a Rákember). A sorozat több Emmy-díjat is bezsebelt, nem rég jelent meg DVD kiadásban,  Magyarországra a TV6-on láthatjuk, ha minden igaz.
 
Remélem sikerült valamelyest kedvet csinálni valamelyik sorozathoz. Tudom, hogy elég körülményes az út, ahogy be lehet őket szerezni, de tapasztalatból mondom, ez a három sorozat, felejthetetlen élményt okozhat a valóság-showkon és amerikai akciófilmeken, lassan elsorvadó, vegetáló szürkeállományainknak.
 
Hamarosan jelentkezem a következő sorozat bemutatóval!